XXXIV Forum 100 – 8 kwietnia 2025

XXXIV edycja Forum 100 odbyła się 8 kwietnia w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i po raz kolejny zgromadziła liderów branży stolarki otworowej. Tym razem tematem przewodnim była ekspansja na rynek amerykański – zarówno w kontekście formalno-prawnym, technologicznym, jak i politycznym.

Forum 100 – miejsce spotkań liderów i praktyków

Konferencja Forum 100, jak zwykle była miejscem spotkań menedżerów największych firm z branży stolarki otworowej. XXXIV edycja wydarzenia zgromadziła ponad 180 uczestników ze 110 firm, z czego ponad 40 proc. z nich stanowili przedstawiciele producentów. W programie XXXIV Forum 100 znalazły się m.in. prelekcje o wymaganiach certyfikacyjnych, modelach eksportu, oczekiwaniach względem produktów oraz wyzwaniach, jakie stawia przed europejskimi producentami rzeczywistość polityczna w USA po ostatnich wyborach prezydenckich. Nie zabrakło również podsumowania wyników branży stolarki w 2024 roku i nakreślenia perspektyw w 2025 roku.

Ostrożny optymizm na trudne czasy

Pierwszą prelekcję wygłosił Maksymilian Miros z Centrum Analiz Branżowych. Podkreślił, że choć w 2024 roku wartość produkcji okien i drzwi w Europie spadła jedynie symbolicznie, to rzeczywista skala problemu jest większa. Szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę liczbę wyprodukowanych sztuk – tu spadki sięgnęły 9 proc. Trudna sytuacja nadal panuje na rynku niemieckim, który przez dwa ostatnie lata notował wyraźne spadki, zarówno ilościowe, jak i wartościowe. Jednocześnie zauważalne są różnice w eksporcie: o ile wyniki sprzedaży do Niemiec były niższe, to na wielu innych rynkach – w tym Stanach Zjednoczonych – polscy producenci odnotowali solidne wzrosty. Prelegent zaznaczył też, że na krajowym rynku (po dużych spadkach w latach 2022–2023) nastąpiło pewne odbicie, choć wciąż nie rekompensuje ono strat sprzed dwóch lat. W kontekście dalszych perspektyw przestrzegł przed zbyt pochopnymi prognozami, podkreślając niepewność związaną z nową polityką celną USA.

Czy jest recepta na amerykańską nieprzewidywalność?

Wystąpienie amerykanisty Andrzeja Kohuta było mocnym akcentem XXXIV Forum 100. W interesujący sposób podsumował on ryzyka związane z powrotem Donalda Trumpa do Białego Domu. Zwrócił uwagę na wyjątkową nieprzewidywalność prezydenta USA i jego administracji. Podkreślił, że choć Trump kieruje się kilkoma trwałymi przekonaniami – jak niechęć do szerokiej interwencji militarnej czy wiara w protekcjonizm gospodarczy – to często podejmuje decyzje w ostatniej chwili, opierając się na własnej intuicji. Andrzej Kohut wskazał także na chaotyczne, a zarazem błyskawiczne tempo zmian, które ma zapewnić „szok i przerażenie” przeciwnikom w Kongresie, w mediach czy wśród sojuszników.

Oferta dopasowana do potrzeb

Mamy produkt, który świetnie sprzedaje się w Europie – to częsty punkt wyjścia wielu firm planujących ekspansję za ocean. Tyle że Ameryka to nie Europa. Nie wystarczy „przepakować” okna czy drzwi i wysłać je do Stanów. USA to rynek z ogromnym potencjałem, ale również mnóstwem pułapek. Jedną z nich jest błędne założenie, że normy europejskie będą wystarczające. Wątek ten został poruszony przez wielu prelegentów. Mówił o tym m.in. Michał Marcinowski (Aluprof) i Michał Maciejewski (Aluplast). Szerzej przedstawił go Adam Mścichowski z Mobilnego Labolatorium Techniki Budowlanej.

Natomiast podczas prezentacji Karola Klosa zaprezentowano szeroką gamę rozwiązań okienno-drzwiowych, które odpowiadają na surowe wymagania rynku amerykańskiego – zarówno pod względem technicznym, jak i certyfikacyjnym. Aluprof, Alumaster i Aluplast przedstawili produkty spełniające normy odporności na huragany, wodoszczelności, izolacyjności oraz zgodności z amerykańskim prawem dostępności ADA.

Eksport bez złudzeń

O tym, jak trudne może być wejście na rynek USA, opowiadali praktycy. Mateusz Jurczyk, Branch Director Kraków & Katowice, American Chamber of Commerce in Poland AmCham i Anna Dobrzycka, p.o. kierownik biura Foreign Trade Office in Bogota. Wskazywali, że polscy producenci często nie doceniają lokalnych różnic prawnych, zwyczajowych, a nawet kulturowych. – Amerykanie rzadko kierują się normą – mówiła Anna Dobrzycka, która od lat prowadzi firmę budowlaną na południu USA. – Decyduje architekt lub budowlaniec.

Z kolei Justyna Regan z kancelarii Hinshaw & Culbertson LLP omawiała zagadnienia prawne i podatkowe. Od różnic między agentem a dystrybutorem po ryzyka związane z tzw. permanent establishment. Wskazała także na konieczność stworzenia specjalnych warunków sprzedaży i ubezpieczenia od odpowiedzialności produktowej.

Podsumowanie

XXXIV Forum 100 pokazało jednoznacznie – wejście na rynek amerykański to nie sprint, ale maraton. To rynek, który premiuje jakość, elastyczność i znajomość lokalnych realiów. Zainteresowanie uczestników i liczba zadanych pytań pokazują, że branża stolarki dostrzega szansę i potrzebuje konkretnych narzędzi, aby ją wykorzystać. A Forum 100 – jak co edycję – dostarczyło ich w nadmiarze.