Ogólnopolskie Forum Stolarki 2024

Tegoroczne Ogólnopolskie Forum Stolarki 2024 potwierdziło swoją kluczową pozycję w branży, gromadząc blisko 250 osób zarządzających firmami z branży stolarki budowlanej. Wydarzenie odbyło się 23-24 października w Jachrance. Skupiło się na głównych wyzwaniach i perspektywach rynku, w tym różnicowaniu oferty, wyzwaniach eksportowych oraz trendach w technologii i designie.

Strategie różnicowania oferty

Podczas panelu otwierającego pierwszy dzień OFS eksperci podkreślali znaczenie strategii opartej na zrozumieniu potrzeb klienta i budowaniu unikalnej propozycji wartości. Do dyskusji wprowadziła Katarzyna Świderska, strateg, marketer, CX Expert.  W panelu wzięli udział: Maciej Mańko z Saint-Gobain Glassolutions, Bartłomiej Baudler z Primo Profile Polska, Krzysztof Majewski, country manager Somfy Polska, a także Joanna Więcław, dyrektor rozwoju sprzedaży krajowej Dako. Dyskutowano nad koniecznością wychodzenia poza techniczne cechy produktu oraz dostosowaniem oferty do różnych segmentów rynku – zarówno B2B, jak i B2C. Według panelistów długotrwałą przewagę rynkową można budować tylko poprzez zaangażowanie w rozwój innowacyjnych rozwiązań oraz indywidualne podejście do klientów.

Nowoczesne trendy w designie i technologii

W ramach tematu dotyczącego nowych trendów Jacek Żemojtel z firmy Renolit Polska oraz Marcin Szewczuk z Aluplastu przybliżyli uczestnikom nowości kolorystyczne i technologiczne. Wprowadzane na rynek odcienie inspirowane naturą, takie jak piryt, zieleń mchu i dąb kolendra, mogą wyznaczać nowe trendy w wykańczaniu stolarki. W zakresie technologii kluczowe stają się rozwiązania multifunkcyjne, energooszczędne i ekologiczne, z naciskiem na recykling materiałów i minimalizację śladu węglowego. Marcin Szewczuk zaznaczył, że estetyczna prostota idzie w parze z zaawansowaną technologią, a zrównoważony rozwój jest obecnie jednym z filarów rozwoju branży.

Praktyczne warsztaty z kalkulacji cen

Na Ogólnopolskim Forum Stolarki obyły się również warsztaty z kalkulacji cen, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Prowadził je Arkadiusz Dziki, prezes IC Complex. Poruszył on istotne aspekty związane z dostosowywaniem cen do sytuacji rynkowej i różnicami regionalnymi. Zwrócił także uwagę na konieczność analizy kosztów produkcji i badanie wartości rynkowej produktów. Pozwoli to utrzymać konkurencyjność w trudnych warunkach gospodarczych.

Zrozumieć własny biznes…

Karol Klos w swoim kontrowersyjnym wystąpieniu pt. „Nie rozumiecie swojego biznesu – perspektywa dystrybutora” poruszył kluczowe błędy producentów stolarki. Wskazał m.in. na brak jasnej strategii biznesowej oraz podejście bazujące jedynie na cenie i terminach. Podkreślił, że producenci nie inwestują w rozwój i szkolenia, pozostawiając dystrybutorów bez wsparcia technicznego. Czynnik ten niewątpliwie wpływa negatywnie na jakość montażu oraz relacje z klientami końcowymi. Przykłady podkreślające te błędy obejmowały jakość szkoleń, niedostosowane konfiguratory produktów oraz zaniedbania związane z wprowadzeniem i wdrażaniem standardów montażowych. Prelegent zaapelował do producentów o budowanie długotrwałych, partnerskich relacji z dystrybutorami poprzez lojalność, wsparcie marketingowe i odpowiednie szkolenia. W jego opinii działania te są kluczem do sukcesu w obliczu rosnącej konkurencji.

Budowanie przewag na rynkach zagranicznych, Gala Liderów Rynku Stolarki

Karol Klos moderował również debatę na temat budowania przewag na rynkach eksportowych. Paweł Bajorski z firmy Elcia wskazał na znaczenie szybkiej realizacji zamówień i kompleksowej obsługi klienta, które wyróżniają polskie firmy na tle zagranicznej konkurencji. Z kolei Kryspin Baran z Aluronu i Rafał Czerwiński z Fimteca podkreślili konieczność inwestowania w automatyzację i robotyzację. Zdaniem panelistów jest to sposób na zwiększenie efektywności produkcji oraz walkę z niedoborem wykwalifikowanej kadry.  Natomiast Mariusz Milc, dyrektor handlowy Okno-Polu, zaznaczył, że tym co zwiększa przewagę konkurencyjną jest dogłębne zrozumienie potrzeb dystrybutorów. Ścisła współpraca z nimi pozwala elastycznie dostosować ofertę do specyfiki danego rynku.

Pierwszy dzień zwieńczyła Gala Liderów Rynku Stolarki, podczas której ogłoszono liderów w 18 kategoriach. O wynikach informowaliśmy w ostatnim czasie.

Ogólnopolskie Forum Stolarki – makroekonomia i przyszłość branży

Drugi dzień Forum rozpoczął się od wystąpienia Ignacego Morawskiego z „Pulsu Biznesu”. Przedstawił on globalne i lokalne czynniki makroekonomiczne wpływające na polską gospodarkę. Prognozy wskazują na powolne ożywienie gospodarcze, przy czym w Polsce dodatkowym wyzwaniem są problemy demograficzne i niedobór siły roboczej. Eksperci przewidują, że odbicie nastąpi dopiero po 2026 roku. Jednocześnie zauważono, że segment remontowy może wcześniej przyczynić się do stabilizacji sytuacji w branży.

Na Ogólnopolskim Forum Stolarki nie mogło zabraknąć prezentacji Maksymiliana Mirosa z Centrum Analiz Branżowych. Przedstawił on aktualne wyzwania i prognozy dla rynku stolarki. Choć lata 2022 i 2023 były rekordowe pod względem wartości sprzedaży, było to głównie za sprawą wzrostu cen surowców. Jednakże pod względem ilościowym odnotowano spadki, zwłaszcza w krajach skandynawskich oraz Niemczech. Kluczowym wyzwaniem dla polskich producentów są zróżnicowane warunki rynkowe: spadki w Niemczech i Francji oraz wzrosty w Hiszpanii i Włoszech. Maksymilian Miros prognozuje dalszą stagnację w nowym budownictwie, stabilizację rynku remontowego w 2024 roku, a ożywienie dopiero w 2026 roku.

Partnerzy Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2024

Ogólnopolskie Forum Stolarki było wspierane przez licznych partnerów, których obecność i zaangażowanie przyczyniły się do rozwoju wydarzenia. Partnerami strategicznymi wydarzenia były firmy Aluron oraz Glassolutions, obecne na stoiskach i aktywnie uczestniczyły w debatach. W gronie partnerów gold miejsce zajęły firmy, takie jak: Aluplast, Elcia, Fimtec, IC Complex, Primo Profile, Procural, Renolit, Somfy, Winkhaus, a także agencja We Can Do It. Natomiast partnerami silver były:  3M, Dobroplast, Globspeed, Simonswerk, Stalprodukt, Stilmar, Teknos oraz Wiśniowski.

W imieniu organizatorów serdecznie państwu dziękujemy za zaufanie i współpracę.